SON DƏQİQƏ
» » Ailə daxili mühitin uşaqların nitq inkişafına təsiri

Ailə daxili mühitin uşaqların nitq inkişafına təsiri

Tarix:

6-11-2024, 18:26

/ 3 038 dəfə oxundu.
Ailə daxili mühitin uşaqların nitq inkişafına təsiri

     Dövrümüzdə uşaqlarda nitqinin yaşına görə geri qalması hallarına tez-tez rast gəlinir. Bu hal uşağın özünü ifadə etməsinə, sosial münasibətlər qurmasına və akademik uğurlarına mənfi təsir göstərir. Nitq inkişafıeyni zamanda uşağın sosial, emosional və kognitiv inkişafı ilə sıx bağlıdır.
     Uşaqların nitq inkişafı dedikdə  onların dil və nitq bacarıqlarının formalaşması və irəliləməsi prosesi nəzərdə tutulur ki,bu, uşağın öz fikirlərini, hisslərini və məlumatlarını sözlə ifadə etmə bacarığını  əhatə edir. 
   Uaqların nitqinin inkişafına bir sıra amillər mənfi təsir edərək uşaqların  nitqində gecikmələr, səslərin düzgün tələffüz olunmaması,nitqdə  nizamsızlıq, lüğət ehtiyatının məhdudluğu və bu kimi başqa arzuolunmaz hallar formasında özünü göstərir.Nitqin inkişafına mənfi təsir edən amilləri   sosial və bioloji olaraq qruplaşdırılır. Bu məqalədə diqqət  daha çox  sosial amillərdən hesab olunan ailə daxili mühitin uşaqların nitqinə mənfi təsirləriüzərinə cəlb olunacaq.
     Ailə daxili mühit bir necə aspektdə uşaqların nitq geriliyinə səbəb ola bilər. Buraya ailə daxili qeyri-sabit münasibətlər, ailədə bir neçə dildə danışılması,intelektual səviyyənin aşağı olması,ailədə uşaqlara nəzarətin zəifliyi,ailələrin maddi vəziyyətinin yaxşı olmaması daxil etmək olar.
   Ailə daxili münaqişılər ,zorakılıq uşaqlarda gərginlik,qorxu,  təlaş yaradır , bu da uşağın özünü  ifadə etməkdə çətinlik çəkməsinə və nitq inkişafının geriləməsinə səbəb ola bilər.Münaqişələr zamanı valideynlər bir-birləri ilə mübahisə etdikdə uşaqların onlarla  qarşılıqlı əlaqələri azalır,bu vəziyyət, ailə fərdləri  arasındakı ünsiyyətin azalmasına  və dolayısıyla uşaqlarda  nitq inkişafının bacarıqlarının ləngiməsinə gətirib çıxarır.Bu vəziyyət uşaqların başqaları ilə də  münasibət qurmalarını çətinləşirdirir, sosial mühitlərdən uzaqlaşdıraraq nitq bacarıqlarını inkişaf etdirmələrinə mane olur. dayandırır.
        Ailə daxili münaqişələrin uşaqlarda nitq inkişafına mənfi təsirini azaltmaq üçün münaqişələrin düzgün şəkildə idarə olunması, uşaqların ehtiyaclarına diqqət yetirilməsi və onlarla  ünsiyyətin qurulması vacibdir. 
    Uşaqlarda nitq ləngiməsinə gətirib çıxaran səbəblərdən biri də ailədə unsiyyət zamanı bir neçə dildən istifadə olunmasıdır.Çox təəssüf ki, zamanımızda bu halla tez-tez rastlaşırıq.Uşaqlar bir neçə dili eyni zamanda eşitdiyi üçün onlarda nitq inkişafları gecikir, yaşlarına uyğun nitq bacarıqları olmur.Çoxdilli mühitdə uşaqlar, müxtəlif dillərdəki sözləri qarışdıraraq istifadə edir və  bu, onların özlərini ifadə qabiliyyətini çətinləşdirir.Bu halın qarşısının alınması üçün uşağın ilk növnədə öz ana  dilində dil açması üçün lazımi mühit yaradılmalıdır. Uşaq  dil açanadək  emosional ünsiyyət saxlayır.Bu dövr nitqə yiyələnməyə hazırlıq dövrü hesab olunur,həmin dövrdə ətrafdakı böyüklərin ana dilindən istifadə etməsi çox vacibdir. Bu uşağın həm idraki inkişafına, həm də onlarda  düzgün nitqinin formalaşmasına müsbət təsir göstərirÜnsiyyət qurma vərdişinin formalaşması dövründə düşüncələrini,hisslərini,duyğularını  ana dilində ifadə etməsi uşağın ümumi inkişafının əsas  şərtidir.Ana dilinin gözəlliklərinə yiyələnməklə uşaqlar öz fikirlərini kifayət qədər düzgün, sərbəst, dəqiq və incəliklə dilləndirə  bilir və bu, insanlarla ünsiyyət zamanı   dildən doğru  şəkildə istifadə edilməsinə, aydın qavramasına  gətirib çıxarır.Uşaq ana dilinin köməyi ilə ətraf aləm haqqında müəyyən təsəvvürlər əldə edir ki,buonun lüğət ehtiyatını zənginləşdirilməsinə, əşya və hadisələr haqqında fikir  formalaşdırılmasında rol otnayır.
       Ailənin intelektual səviyyəsi  uşağın nitq inkişafında mühüm rol oynayan amillərdəndir. Valideynlərin uşaqlara təqdim etdiyi mühit, resurslar və dəstək, onların dil bacarıqlarının formalaşmasında əhəmiyyətli təsir göstərir. İntelektual səviyyə aşağı olduqda  valideynlər nitq inkişafı ilə bağlı məlumat və resurslardan məhrum olur, uşaqlarının nitq inkişafına lazım olan emosional dəstəyi təqdim edə bilmir ,bu,uşaqların nitqinin  inkişaf etməsini çətinləşdirir.
     Uşaqlarda nirq ləngiməsinə gətirib çıxaran səbəblərdən biri də ailədə uşaqlara nəzarətin, diqqətin az olması nəticəsində onlardasmart alətlərə bağlılığın yaranması ilə əlaqədardır. Smart cihazlarla  həddindən artıq çox vaxt keçirdikdə uşaqlarda  real insanlar ilə qarşılıqlı nitq mübadiləsi azalır, onlarda danışma və dinləmə bacarıqlarının inkişafı ləngiyir.Uşaqlar öyrənmə vasitəsi kimi ancaq rəqəmsal alətlərdən istifadə etdikdə uşaqların aktiv iştirak etmədiyi bir öyrənmə mühiti yaranır ki,bu, nitq bacarıqlarını inkişaf etdirməyə əks təsir göstərir. Davamlı olaraq uzun müddət bu alətlərə bağlılıq, uşaqların sosial əlaqələrini zəiflədir,onlarda dinləmə və konsentrasiya bacarıqlarını zədələyərək dil və nitq mühitinə tam diqqət yetirməyi çətinləşdirir.
   Smart cihazların uşaqlara təsirini balanslaşdırmaq üçün onlardanistifadə müddətini məhdudlaşdıraraq uşaqları   real nitq interaksiyalarına təşviq etmək vacibdir. Ailə uşaqlarla  aktiv nitq mühitini  təmin edib onlara daha çox vaxt ayırmalı, unsiyyət qurmalı, suallarına səbirlə cavab verməli, bu və ya digər mövzu barədə onun fikirlərini öyrənməli, uşaqları onların dil və nitq bacarıqlarını inkişaf etdirəcək fəaliyyətə cəlb etməlidirlər. 
   Ailənin maddi vəziyyətinin yaxşı olmaması da uşaqların nitq inkişafına təsir edən faktorlardandır.         Ailənin maddi imkanı aşağı olduqda, uşaqlar kitablar, oyunlar, təhsil proqramları və digər inkişaf etdirici resurslardan məhrum ola bilərlər. Bu, onların nitq bacarıqlarının inkişafını ləngidir.Həmçinin ailənin maddi vəziyyəti aşağı olduqda valideynlərin stressli vəziyyətləri uşaqlara diqqət yetirməkdə ,onlara qarşı daha səbirli olmaqda çətinlik yaratdığından uşaqlar  onların hərtərəfli inkişafı üçün vacib olan sağlam ailə mühitindən məhrum olurlar. Ailənin maddi vəziyyətinin yaxşı olmaması  valideynlərin daha çox işə,maliyə  problemlərinə   fokuslanmalarına və uşaqlarına az vaxt ayırmalarına səbəb olur. Bu, uşaqların nitq inkişafına təsir edən qarşılıqlı əlaqələri azaldır.Bundan başqa maddi vəziyyətin aşağı olması uşaqların qidalanmasına, onların ümumi sağlamlığına və inkişafına  təsir etdiyi kimi nitq bacarıqlarını ləngidə bilir.Bu kimi halların  aradan qaldırılması üçün icmanın  və cəmiyyətin ailəyə,uşaqlara dəstək verməsi,qayğılarının mümkün  qədər azaldılması,  uşaqlara hərtərəfli inkişafları üçün  müsbət bir mühit yaradılması vacibdir.
  Valideynlər uşaqların nitq inkişafına diqqət yetirməli, müvafiq dəstək və resurslarla onları yönləndirməlidirlər. Uşaqların sağlam nitq inkişafı üçün sevgi dolu ,dəsdəkləyici bir mühitin yaradılması vacib şərtlərdəndir.
Uşaqlarda nitq inkişafına mənfi təsir edən ailə mühitindəki sosial amilləri aradan qaldırmaq üçünbir sıra addımlar  atılması  məqsədə uyğundur:valideynlərin bu sahədə maarifləndirilməsi üçün seminarların keçirilməsi, məlumatlandırıcı materialların  təqdim edilməsi , ailə içində münaqişələrin azaldılması yönündə addımlar atılması ,valideynlər üçün dəstək qruplarının yaradılması, uşaqlara dəstək olan qeyri-hökumət təşkilatlarının bu işlərə cəlb edilməsi.Bu strategiyaların həyata keçirilməsi  uşaqların nitq inkişafını dəstəkləyən,  stimullaşdıran sağlam bir mühitin yaradılmasına kömək edə bilər. 
Qasımova Tənzilə Sərvər qızı
ADPU-nun nəzdində Azərbaycan Dövlət

Pedaqoji Kollecinin müəllimi скачать dle 12.1

Şərhlər